Mitt hem

Mitt hem
så här vackert bor vi

söndag 17 april 2011

Vår och massor av sol.

Vilken helg!!!
Massor av sol som lyst på oss. Vi har varit ute nästa hela helgen känns det som och utan mössa. Grann barnen har till och med haft på sig kort byxor.

På lördagen skickade vi pappan att handla. Då passade jag och Alyssia på att utforska vår trädgård. Eller jag började rota fram alla krukor och dylikt och Alyssia lekte att hon gick på utflykt. Det vill säga Gå tio meter väder sig om och vinkar säger "hejdå" går några steg och kommer då på sig själv att hon blir ledsen vänder och kommer tillbaka. (lilla gumman) Senare hittade jag henne i ätandes bland kryddväxterna. När pappan kom hem blev det glass på altanen. Oj vilken dag.

Söndagen bjöd på en tidig start. Alyssia vill gå upp tidigt. Efter frukost och alla morgon rutiner med att utfodra Kubbe genom att gömma all mat =) så gick vi ut. Denna dag tog vi fram skrindan.

Kubbe tyckte detta var jätte roligt. Vi tog en lång promenad runt hela området tog säkert en och en halv timme. Alyssia ville gå en liten bit för att samla stenar som skulle åka skrinda.

 
Sista biten på väg hem skulle hon lägga sig ner det såg så härligt ut. 
Förbättringar på skrindan är gummidäck och så ska jag sy en madrass så det blir
skönare att sitta och ligga i den under turen.
Kubbe och Alyssia



Efter den långa färden med skrindan hann vi leka lite på tomten innan det var dags att gå in och äta lunch.
Alyssia skulle sova middag i sin säng på rummet så när hon somnat smög jag mig ut till trädgården för at få göra lite saker som inte passar när man har ett litet barn efter sig. Sågade ner lite grenar sov. Då kom jag på att jag skulle anlägga en ny rabatt vid den stora stenen vid vedboden.
I joden där bodde massa myren som ny har fått flytta!!! Det fanns en hel del stora stenar som jag grävt upp och som ska användas till blivande rabattkant. Sen så var det en sten.... Jag skulle bara kola hur stor den var... Alltså den ligger lite i vägen om vi ska kunna plantera en buske där... så jag grävde och grävde och grävde. Till slut var den synlig och jag lyckades rubba den så det var inte berget i alla fall. Så jag gick in för att hämta Christian så han skulle få hjälpa mig att lyfta upp den.

 Då vi inte äger något spett så grävde vi och använde spaden...  Stenen har vi lyckats flytta 20 cm (den i gropen) Sen gick spaden av...
Då sa vi att detta ska vi göra en annan dag!! Christian gick för att byta däck på bilen, jag och Alyssia tränade på att gå ner långsamt för backen. Pippi dockan och vagnen fick vara med.

Pippi dockan fick öva på att bli lämnad och när hon "grät" för mycket gick Alyssia dit för att trösta henne genom att lyfta upp henne och klappa henne på kinden och säga "så jaa, lilla vän, snart över, ingen fara". (min lilla älskling) Jag gick över till projekt kratta löv på gräsmattan nedanför vårt höga berg.
 Alyssia hjälpte mig genom att slänga tillbaka alla löv från lövhögen. Så hjälpsam så =)
Detta är vår vackra bergsskreva.... Det är så konstig form på denna skreva så jag var tvungen att ta en bild på den. Det är som en sten i mitten. Jaja fint ska det bli en dag =)

Efter en lång dag ute på tomten var det dags att gå in och äta middag. Ugnspannkaka med sylt. Då vi inte har så många kanaler valde Alyssia att vi skulle titta på Skrållan och pumpaläns. Jag städade i köket och efter detta ett långt bad för Alyssia. Vattnet blev faktiskt svart... Nu sover hon och pappan gott. Jag ska göra mig i ordning för att gå och lägga mig.
Tack för en underbar helg. / Elenor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar